طرح توجیهی اقتصادی

انجام و ارزیابی طرح توجیهی اقتصادی پروژه های کارآفرینی

برنامه کسب وکار یا طرح توجیهی اقتصادی سندی است که راهنمایی برای شرکت شما به شمار می‌رود و چشم‌انداز وپتانسیل رشد آن را تبیین می‌کند. در راستای تأمین بودجه تهیه طرح توجیهی منطقی و دقیق ضروری است که توسط متخصصین به خوبی تدوین شده باشد و به وضوح شرح کاملی از الگوی شرکت را ارائه دهد و تاریخچه کامل شرکت را بیان نماید. در طرحهای توجیهی اقتصادی باید مشخص گردد که جزییات گوناگون مؤثر و تأثیرگذار در موفقیت شرکت مورد تأمل و بررسی دقیق قرار گرفته‌اند.طرح توجیهی باید به گونه‌ای تنظیم گردد که از موشکافی سختگیرانه‌ی وام‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و دیگر افراد دخیل سربلند بیرون آید. همچنین خواننده‌ی طرح باید دید مناسبی از شرکت به دست آورد و مطمئن شود که اهداف طرح توجیهی دست یافتنی هستند. بنابراین طرح توجیهی یکی از نخستین و مهم‌ترین اسناد مورد نیاز یک شرکت است. اکثر طرح‌های توجیهی به دلیل تدوین و سازماندهی ضعیف، عدم توجه کافی به جزییات ضروری، شفاف نبودن یا به خوبی به رشته تحریر درنیاوردن ایده‌ها و چشم‌انداز شرکت و عدم موفقیت در انتقال آنها به شیوه نگارشی رد می‌شوند. با توجه به اهمیت حیاتی نخستین تأثیرگذاری‌ها، یک فرصت ارزشمند را تنها به دلیل آماده‌سازی و ارائه نامناسب طرح توجیهی اقتصادی از دست ندهید.

اکثر افراد هنگامی که به تنهایی فرایند آماده‌سازی و ارزیابی طرحهای توجیهی اقتصادی را شروع می‌کنند، با وظایف طاقت‌فرسا و خسته کننده مواجه می‌شوند. با سپردن مراحل تهیه طرح توجیهی خود به آمار پژوهان در سایه این اطمینان خاطر کار می‌کنید که متخصصین طی آماده‌سازی فرایند طرح توجیهی راهنماییتان می‌کنند و در عوض به جا ماندن خاطره‌ای تلخ از انجام وظیفه‌ای دشوار، تجربه‌ای ارزشمند را برایتان رقم می‌زنند. به این ترتیب طرح توجیهی‌تان از سوی مشاورین حرفه‌ای مجرب در شرکت آمار پژوهان پارسیان آماده خواهد شد. در این شرکت بعد از فرآیند آماده سازی طرح توجیهی اقتصادی به ارزیابی طرح می پردازیم و تا مراحل پیاده سازی طرح شما را تنها نخواهیم گذاشت.

طرح توجیهی این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌آورد تا تمام جزییات ضروری برای راه‌اندازی کسب و کار را تعیین و سازمان‌دهی کنند. با توجه به طرح توجیهی می‌توان مشکلات مربوط به سازمان‌دهی و تقریباً تمام مسائل مرتبط با کسب و کار و همچنین راه‌حل‌های مرتفع ساختن آنها را مشخص کرد. همچنین طرح توجیهی برای تعریف آن دسته از راهبردهای بازاریابی مفید است که سرمایه‌گذاران یا بانک را به عقلانی و سودمند بودن سرمایه‌گذاری متقاعد می‌کند.

انواع

بخش خدمات طرح توجیهی اقتصادی تخصصی شرکت آمار پژوهان پارسیان در تهیه‌ی طرح توجیهی پویا، جامع، مقرون به صرفه و با نگارش حرفه‌ای مختص به شما یاری‌تان خواهد کرد. طرح‌های توجیهی اقتصادی این شرکت متناسب با چشم‌انداز تجاری ویژه‌تان و در راستای برآورده ساختن انتظارهای وام دهندگان یا سرمایه‌گذاران در خصوص محتوا، سازماندهی و شفافیت طرح تدوین می‌شوند. این شرکت با در اختیار داشتن کادر تخصصی مجرب می تواند در تهیه طرحهای توجیهی در زمینه های عمرانی، کارآفرینی، ساختمانی، کسب و کار، صنعتی، تولیدی، کشاورزی، حسابداری، نفت، صنایع غذایی،علوم انسانی،روانشناسی، علوم اجتماعی، حقوق و… .

ارزیابی طرح

ارزیابی طرح یک روش سیستماتیک برای جمع آوری، تحلیل، و استفاده از اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات موجود درباره پروژه ها، روند ها و طرح ها است که بطور خاص در آن به کارایی و اثربخشی عملکرد توجه می شود. در هر دو بخش های عمومی و خصوصی، سهامداران اغلب به دنبال اطلاع از این موضوع هستند که آیا طرح هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنند، یا آنها را پیاده سازی می نمایند و یا رای به اجرای آنها می دهند، همچنین طرح هایی که دریافت کرده یا هدف گذاری می کنند، در عمل هنگام اجرا، امکان دستیابی به نتیجه مورد نظر را دارند یا خیر. با وجودی که ارزیابی طرح توجیهی اقتصادی در ابتدا بر این مفاهیم تمرکز دارد، علاوه بر مفاهیم اصلی در هنگام ارزیابی طرح در اکثر مواقع ملاحظات با اهمیت شامل چگونگی هزینه یابی طرح برای هر شرکت کننده، چگونگی بهبود احتمالی طرح، چگونگی ارزیابی ارزشمند بودن طرح، امکان وجود راهکارهای جایگزین مناسب تر، احتمال وجود نتایج غیر منتظره، و اینکه اهداف طرح مناسب و مفید است، مورد توجه قرار می گیرد. افراد که طرح ها را ارزیابی می کنند می توانند در پاسخ به این سوالات به شما کمک کنند، اما بهترین راه برای پاسخگویی به این سوالات ارزیابی نقطه مشترک بین دیدگاه افراد ارزیاب و سهامداران است. ارزیابی طرحهای توجیهی اقتصادی می تواند با استفاده از هر دو روش تحلیل کمّی و کیفی که در تحقیقات اجتماعی استفاده می شود، انجام شود. افرادی که ارزیابی طرح را انجام می دهند دارای پس زمینه های ذهنی مختلف هستند که برای مثال در این رابطه می توان از ذهنیت های مختلف نسبت به مسائل اجتماعی، روان شناسی، اقتصادی، فعالیت های اجتماعی، و سیاست های عمومی نام برد. کارشناسان شرکت آمار پژوهان پارسیان دوره های آموزشی خاص برای ارزیابی طرحهای توجیهی اقتصادی را گذرانده اند که این موضوع می تواند بر توانایی و درک آنها نسبت به ارزیابی طرح تاثیر داشته باشد.

ارزیابی طرح توجیهی اقتصادی می تواند در چندین مرحله در طول عمر طرح انجام شود. در هر کدام از این مراحل لازم است به سوالات مختلف توسط ارزیاب پاسخ داده شود و احتمالاً به روش های ارزیابی متفاوت با توجه به شرایط طرح نیاز است. در ادامه انواع مختلف ارزیابی طرح های توجیهی اقتصادی پیشنهاد می شود که برای استفاده در این مراحل می تواند سودمند باشد:

• ارزیابی نیاز

• ارزیابی طراحی طرح و منطق یا تئوری آن

• ارزیابی چگونگی پیاده سازی طرح (برای مثال آیا پیاده سازی طرح طبق برنامه انجام می شود؟ آیا فرآیندهای کاری فعلی طرح می تواند دستیابی به حداکثر نتایج احتمالی را امکان پذیر کند؟)

• ارزیابی نتایج طرح یا تاثیرات ناشی از آن (برای مثال آیا واقعاً به نتایج مورد انتظار رسیده ایم)

• ارزیابی هزینه و کارایی طرح

ارزیابی نیازها

ارزیابی نیازها به بررسی جمعیتی می پردازد که طرح اقتصادی توجیهی برای تامین اهداف آن در نظر گرفته شده و به این ترتیب این موضوع بررسی می شود که نیاز در نظر گرفته شده به عنوان یک مساله مفهومی واقعاً نیاز جامعه هدف می باشد، آیا موضوع در نظر گرفته شده در واقع یک مشکل است، و در صورت تایید آن چگونه می توان به بهترین شکل با این مساله برخورد کرد. در عمل این ارزیابی شناسایی و تشخیص موضوع واقعی که طرح مورد نظرسعی در بیان آن دارد، افراد یا مسائلی که تحت تاثیر آن موضوع قرار دارند، نحوه ایجاد مضوع و تاثیرات قابل اندازه گیری آن را شامل می شود. ارزیابی نیازها شامل فرآیندها یا روش های مورد استفاده برای توضیح و تشخیص نیازهای اجتماعی است. ارزیابی این نیازها به این جهت برای فرد ارزیاب ضروری است که نیاز به تشخیص این موضوع وجود دارد که آیا طرح انتخاب شده برای تامین نیازهای مورد نظر اثربخشی لازم را دارد و انجام این کار تا زمانی که مشکل یا نیاز بطور دقیق شناسایی نشود، امکان پذیر نیست. در عمل زمانی که ارزیابی نیازها برای طرح ها انجام نمی شود، در بسیاری از مواقع طرحهای توجیهی اقتصادی برای دستیابی به اهداف غیر واقعی انجام می شود بدون اینکه در واقع نیازی به انجام آن وجود داشته باشد. ارزیابی نیازها شامل تحقیق و مشاوره منظم با گروه سهامداران و اشخاص ذینفع در پروژه قبل از پیاده سازی و توسعه پروژه است. بنابراین در این حالت باید یک روش تحقیق مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب مشکلات بالقوه مربوط به طرح قبل از بروز کردن شناسایی می شوند. در این فرآیند می توان نیازهای جامعه را قبل از پیاده سازی طرح شناسایی کرد و به این ترتیب محدودیت های احتمالی مربوط به طرح را تشخیص داد. در عمل یک فرآیند چهار مرحله ای برای ارزیابی نیازها به شرح زیر وجود دارد:

1. انجام تحلیل شکاف: ارزیابان نیاز به مقایسه وضعیت جاری با وضعیت مطلوب یا مورد نیاز را دارند. تحلیل شکاف بین این دو حالت می تواند به شناسایی نیاز، هدف و برنامه های مورد نیاز طرح کمک کند.

22. شناسایی اولویت ها و اهمیت نسبی نیازها: در مرحله اول ارزیابی نیازها، ارزیابان مسائلی را شناسایی می کنند که احتمالاً می تواند بیان کننده نیازهای موجود همچون آموزش و توسعه، توسعه سازمانی و مسائل مانند آن باشد. این مسائل هم اکنون باید با توجه به اهمیت نسبی آنها در ارتباط با اهداف و محدودیت های طرح ارزیابی شوند. انجام این کار با در نظر گرفتن عوامل زیر انجام می شود:

• اثربخشی هزینه (در نظر گرفتن مفید بودن طرح، ارزیابی نسبت هزینه/ فایده)

• فشار اجرایی (اینکه مدیریت ارشد به دنبال یک راهکار مناسب است)

• جمعیت (اینکه تعداد زیادی از افراد در این موضوع ذینفع باشند)

33. شناسایی علل احتمالی ایجاد مشکل و یا فرصت های مورد انتظار: هنگامی که نیازها اولویت بندی شوند، مرحله بعدی شناسایی حوزه های خاص ایجاد مشکل در ارتباط با نیازهای شناسایی شده است. علاوه بر این لازم است تجارب افرادی که قرار است در این رابطه موثر باشند، نیز شناسایی شود.

44. شناسایی راه حل های ممکن و فرصت های رشد: مقایسه نتایج مداخله های انجام شده که در صورت وجود مداخله از آن خودداری شود.

بنابراین به این دلیل، تحلیل نیازها یک مرحله حیاتی در ارزیابی طرح ها است که امکان ارزیابی اثربخشی یک طرح بدون شناسایی مشکلات مربوط به آن در مرحله اول تحلیل وجود ندارد.

طرحهای توجیهی اقتصادی تدوین شده در شرکت آمار پژوهان پارسیان تمامی موارد فوق را یک جا گرد هم می‌آورد که خود به تنهایی گویای همه چیز هست. یک طرح توجیهی اقتصادی “معمولی” به جز اسناد ضمیمه‌ای نظیر برآوردهای مالی، نمودارها، جداول و… مشتمل بر 12 تا 18 صفحه است. بسته نهایی طرح توجیهی می‌تواند با توجه به پیچیدگی تجارت، میزان سرمایه‌ی مورد درخواست، تعداد بازارهای مورد نظر و عوامل دیگر 20 تا 80 صفحه داشته باشد.

شما می توانید آسوده خاطر باشید که شرکت آمار پژوهان پارسیان صرف نظر از پیچیدگی یا سادگی تجارت زیربنایی شرکت‌تان، زمان و تلاش کافی را صرف خواهد کرد تا طرح توجیهی‌تان سکوی پرش شما به سمت کامیابی و موفقیت آتی باشد.

ارزیابی تئوری طرح

تئوری طرح توجیهی اقتصادی یک فرض است که بطور ضمنی روش طراحی، طرح را توضیح می دهد و با چگونگی عملکرد طرح برای دستیابی به نتایج مورد انتظار ارتباط دارد. این مدل منطقی بطور جداگانه توسط افرادی که طرح را اجرا می کنند بیان نمی شود، بلکه بطور ساده فقط توسط این افراد در نظر گرفته می شود. به همین دلیل یک ارزیاب باید این فرض را از پرسنل طرح استخراج کرده و به این ترتیب بطور دقیق این موضوع را ارزیابی کند که تا چه میزان طرح می تواند به اهداف تعیین شده دست پیدا کند. همچنین باید این موضوع بررسی شود که تا چه میزان منطق طرح دست یافتنی و معقول است. تئوری طرح می تواند فرضیه های مورد نیاز برای آزمون و تاثیرات ناشی از طرح را ارزیابی کند، همچنین توسعه یک مدل منطقی می تواند در بین پرسنل طرح و سهامداران درباره آنچه واقعاً قرار است طرح انجام دهد و چگونگی انجام این کار، درک مناسبی را ایجاد کند و در اکثر مواقع کسری ها و کمبودهای احتمالی را شناسایی نماید. مسلماً، این امکان وجود دارد که در طول زمان پیاده سازی طرح سعی کنیم مدل منطقی در نظر گرفته برای طرح را استخراج و تحلیل کرده و بر این اساس موارد توسعه ناقص، موارد متناقض، یا (در حالت هایی که وضعیت بدتر باشد) مسائل غیر واقعی موجود در طرح را شناسایی کنیم. ارزیابی طرح در این زمان می تواند اثربخشی ارزیابی های انجام شده را محدود کند، هر چند نمی تواند الزاماً باعث کاهش یا حذف طرح شود.

در عمل برای ارزیابی تئوری طرحهای توجیهی اقتصادی، چهار فرآیند و روش وجود دارد که این فرآیند ها به شرح زیر هستند:

• ارزیابی در ارتباط با نیازهای اجتماعی: این مورد شامل ارزیابی تئوری طرح توجیهی اقتصادی با مربوط کردن آن به نیازهای جامعه هدفی است که طرح برای تامین نیازهای آن در نظر گرفته شده است. در صورتی که تئوری طرح نتواند نیازهای جامعه هدف را تامین کند، حتی اگر به خوبی پیاده سازی شود، از نظر ارزیابی غیر موثر تشخیص داده می شود.

• ارزیابی منطق و معقول بودن: این شکل ارزیابی شامل سوال کردن از بررسی کنندگان حرفه ای برای بررسی منطقی و معقول بودن فرضیه ها و انتظارات ذاتی موجود در طراحی، طرح است. فرآیند بررسی در این حالت ساختار نیافته بوده و برای بیان مسائل مشخص در طراحی، طرح باز گذاشته شده است.

• ارزیابی از طریق مقایسه تحقیق و عملکرد: این شکل ارزیابی نیازمند کسب اطلاعات لازم درباره ادبیات تحقیق و عملکردهای موجود به منظور ارزیابی اجزای متعدد موجود در تئوری طرح است. در این حالت ارزیاب می تواند هماهنگ بودن تئوری طرح با شواهد تحقیق و تجارب کاربردی موجود را با مفاهیم مشابه ارزیابی نماید.

• ارزیابی از طریق شواهد اولیه: این روش شامل وارد کردن مشاهدات دست اول به فرآیند ارزیابی به صورتی است که بتواند یک کنترل واقع بینانه درباره مطابقت بین تئوری طرح و خود طرح انجام دهد. این مشاهدات می تواند بر دست یافتنی بودن نتایج، شرایط مربوط به جمعیت هدف، معقول بودن فعالیت های طرح و منابع پشتیبان آن تمرکز کند.

به هر حال لازم به ذکر است که برای اطمینان از مناسب بودن تئوری طرحهای توجیهی اقتصادی می توان از الگوهای مختلف ارزیابی در شرایط مختلف استفاده کرد.

ارزیابی پیاده سازی

تحلیل فرآیند، موضوعاتی فراتر از تئوری طرحهای توجیهی اقتصادی را پوشش می دهد و در واقع مربوط به ارزیابی چگونگی پیاده سازی طرح است. این ارزیابی می تواند به شناسایی اجزای ضروری مورد نیاز بری موفقیت طرح در هنگام پیاده سازی کمک کند. این ارزیابی مشخص می کند که آیا امکان تامین نیازهای جامعه هدف وجود دارد، آیا افراد ذینفع خدمات مورد نظر خود را دریافت می نمایند، و آیا پرسنل صلاحیت کافی برای اجرای طرح را دارند یا خیر. ارزیابی فرآیند یک تحلیل مستمر است که در آن از معیارهای یکنواخت ممکن برای ارزیابی اثربخشی پیاده سازی طرح استفاده می شود. این مساله بطور خاص به این دلیل اهمیت دارد که بسیاری از ابتکارها و بطور خاص مواردی که در حوزه آموزش و سیاست اجتماعی مطرح می شود، از یک مجموعه زنجیره های عملکرد پیچیده تشکیل شده اند. بسیاری از این اجزا بر پیاده سازی صحیح جزء قبل یا سایر اجزا اتکا می کنند که در صورت نادرست بودن پیاده سازی سایر اجزا امکان پیاده سازی صحیح آنها وجود ندارد. با توجه به این که پیاده سازی نامناسب یا غیر موثر می تواند باعث ایجاد نتایج بی تاثیر یا منفی مشابه حالتی شود که یک ابتکار نه چندان مناسب به صورت ضعیف پیاده سازی شود، ضروری است که ارزیابی فرآیند تحقیق برای خود فرآیند پیاده سازی نیز انجام شود. در غیر این صورت، یک ایده ابتکاری خوب ممکن است به عنوان یک ایده غیر موثر طبقه بندی شود که در حقیقت به این ترتیب هیچگاه امکان پیاده سازی آن به نحو صحیح و مناسب وجود نخواهد داشت.

اندازه گیری نتایج طرح

اندازه گیری نتایج شامل ارائه نتایج حاصل از فعالیت با استفاده از معیارهای قابل مشاهده می باشد که این معیارها به صورت سیستماتیک با ایجاد تغییر یا اختلاف در شرایط طرح تغییر می کنند. اندازه گیری نتایج یک راهکار سیستماتیک برای ارزیابی میزان دستیابی طرح به اهداف تعیین شده است. اندازه گیری تاثیر یک طرح توجیهی اقتصادی به معنی نشان دادن یا تخمین تفاوت تقریبی و تاثیر ناشی از پیاده سازی یک طرح در شرایطی است که برخی از این نتایج مورد انتظار ممکن است تامین نشده باشد و به همین خاطر دستیابی به این نتایج قابل پیش بینی نخواهد بود. اندازه گیری نتیجه می تواند به درک اثربخش بودن یا نبودن کلی یک طرح کمک کند. انجام این کار به درک درست شما از طرح کمک می کند. اما مهمترین دلیل تلاش برای شناخت یک طرح پیاده سازی شده مربوط به درک تاثیر طرح بر افرادی است که قصد ارائه خدمت به آنها وجود دارد. با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، شما می توانید تصمیم بگیرید که چه فعالیت هایی باید ادامه پیدا کند و چه مسائلی نیاز به ایجاد تغییر به منظور بهبود اثربخشی طرح توجیهی اقتصادی دارد. انجام این کار شامل استفاده از تکنیک های آماری پیچیده به منظور ارزیابی اثرات ناشی از پیاده سازی طرح و یافتن روابط علّی بین طرح و نتایج مختلف آن است.

ارزیابی اثربخشی

در نهایت، تحلیل هزینه فایده یا ارزیابی اثربخشی هزینه طرحهای توجیهی اقتصادی می تواند اثربخشی کلی یک طرح را مشخص کند. به این ترتیب افراد ارزیاب می توانند مزایا و هزینه های مربوط به یک طرح را با یکدیگر مقایسه کنند. مشخص است که در این حالت طرحی موثر و مناسب محسوب می شود که نسبت هزینه به فایده آن کوچکتر از یک باشد. ارزیابی تاثیر در حقیقت تاثیر علّی طرح را نشان می دهد. این موضوع شامل تلاش برای بررسی این است که آیا طرح توجیهی اقتصادی به نتایج مورد انتظار خود دست یافته است یا خیر. کارشناسان ما در شرکت آمار پژوهان پارسیان با بهره گیری از دانش و تجربه کافی آماده اند تا کلیه خدمات مربوط به ارزیابی طرح را به شما ارائه دهند.

انجام

ما دوشادوش شما به فعالیت می‌پردازیم تا پس از درک اهداف و چشم‌اندازتان طرح توجیهی کاملی را مدون سازیم. ما فرایند تهیه طرح توجیهی اقتصادی را به شیوه‌ای دقیق، جدی و مشارکتی به انجام می‌رسانیم و به رغم متفاوت بودن هر مورد با دیگری، طرح توجیهی را در سریع ترین زمان ممکن برای شما تهیه می کنیم. زمان‌بر بودن بیشتر این فرایند به ویژه در مورد سازمان‌های بزرگتری صادق است که در آنها سهام‌داران متعدد از جمله هیأت مدیره، هیأت مشاور، مدیر عامل، مدیر کل بودجه، مدیر اجرایی، مدیر کل اطلاعات، مدیر بازاریابی، مدیر فروش و… نقش دارند.

ما در مقام مشاوران طرحهای توجیهی اقتصادی به شما کمک خواهیم کرد تا به تصحیح الگوی تجاری، تشخیص سودآورترین مشتریان، تنظیم مناسب برنامه بازاریابی و بهبود پروژه‌های فروش خود بپردازید. ما با به دست دادن چشم‌اندازی ملموس و عملی، این امکان را برای شما فراهم می‌آوریم تا در زمان ارائه طرح توجیهی نهایی‌تان اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنید.

• طرح های توجیهی اقتصادی نوشته شده در شرکت آمار پژوهان پارسیان بر اساس فرمت طرح های توجیهی “حاضر و آماده” و از پیش قالب‌ریزی شده‌ نیست بلکه هر طرح توجیهی در کمال مهارت و مختص هر شرکت به گونه‌ای آماده می‌شود که نیازمندی‌های منحصر به فرد هر مشتری را برآورده سازد.

• ما صرفاً فقط به نگارش طرح توجیهی اقتصادی نمی‌پردازیم؛ بلکه در مورد فرضیات ممکن سؤالاتی را مطرح می‌کنیم، پژوهش‌های مستقل را در زمینه‌ی بازاریابی و رقابت انجام می‌دهیم و روش‌های جایگزینی را برای بازاریابی و تبلیغ فراورده‌ها و خدمات شما جستجو می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم. ما فقط نویسندگان طرح توجیهی نیستیم، بلکه مشاورین آماده‌سازی آن نیز به شمار می‌رویم.

• چنانچه هدف طرح توجیهی‌تان جذب سرمایه باشد، ما آن را از دیدگاه شریک یا سرمایه‌گذار آتی ارزیابی خواهیم کرد، و با اتکاء به تجربه‌ خود به سرعت مشکلات طرح را تشخیص می‌دهیم و آنها را مدتها پیش از ملاقات شما با سرمایه‌گذاران برطرف می‌سازیم.

• گروهی از مشاورین حرفه‌ای و متعهد در تدوین طرح توجیهی اقتصادی با شما همکاری خواهند کرد که شناخت کافی از شرکت شما دارند و موفقیت شرکت شما برایشان‌ مهم است.

تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی

از خدمات شرکت مالی و مالیاتی حساب اندیش فردانگر، مشاوره و تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی برای ارائه دادن به موسسات مالی واعتباری برای گرفتن تسهیلات می باشد. برای تهیه انواع طرح توجیهی می توانید تماس حاصل فرمایید.

تنظیم یک طرح توجیهی اقتصادی تولیدی :

تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی برای احداث کردن واحدهای تولیدی و بررسی تحقیق و محاسبات دقیق در مورد هزینه ها و نیازمندی ها و… از ضروریات اجرای طرح توجیهی اقتصادی تولیدی می باشد همچنین تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی نیازمند یک چارچوب اولیه می باشد که برای گرفتن مجوز آن باید تهیه شود تا بتوان آن را ارائه داد.

برای انجام مطالعات یک طرح توجیهی اقتصادی تولیدی جنبه های ارزیابی بازار، ارزیابی مالی، ارزیابی فنی و ارزیابی اقتصادی آن در نظر گرفته می شود.

در ارزیابی بازار نیاز بازار به محصول و سهم آن در بازار بررسی می شود.

در ارزیابی مالی مقدار سرمایه گذاری و نحوه تامین منابع مالی آن بررسی می شود و مشخص می کند که بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار را این طرح دارد یا نه.

در ارزیابی فنی جنبه های تخصصی توليد و مباحث مربوط مانند ظرفیت و محل و شرایط طرح و … مورد بحث قرار می گیرد.

در ارزیابی اقتصادی به تجزیه و تحلیل هزینه و سود طرح پرداخته می شود.

تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی برای گرفتن تسهیلات :

طرح های توجیهی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

طرح ایجاد :

برای واحد های تولیدی ای است که راه اندازی نشده اند .

طرح توسعه :

برای واحد های تولیدی ای می باشد که دارای پروانه بهره برداری می باشند. و همچنین برای توسعه دادن واحد تولیدی کاربرد دارد.

تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی هرچه دقیق تر باشد برای راحتی تصمیم گیری سرمایه گذار مناسب می باشد که به وسیله آن تصمیم می گیرد که این طرح توجیهی اقتصادی تولیدی می تواند خواسته های آن را برآورده کند یا نه.

بخش هاي مختلف طرح توجیهی اقتصادی تولیدی :

اطلاعات اولیه:

اطلاعات اولیه جهت تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی باید مقدمه ، عنوان طرح ، محل اجراي طرح ، مدیریت طرح ،شرایط جوی و اقلیمی ، نحوه تامین آب و برق ، مجوزهای قانونی، نحوه تامین مواد اولیه، وضعیت حقوقی طرح و …. را شامل شود.

مبانی محاسبات:

مبانی محاسبات برای تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی باید نوع و نرخ تبدیل ارز، محاسبه کیه هزینه ها مانند هزينه برق مصرفي، هزينه تعمير ساليانه ماشين آلات خارجي ، هزينه ساليانه بيمه هر قطعه، نرخ سود تسهیلات ریالی سرمایه گذاری،،نرخ سود دوران مشارکت و …. را شامل شود.

برآورد سرمايه گذاري ثابت :

برآورد سرمايه گذاري ثابت برای تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی باید زمين، ساختمانهاي توليدي و اداري، تاسيسات، ماشين آلات،وسیله ها و ابزار آلات و …. را شامل شود.

محاسبه هزينه هاي جاری :

محاسبه هزينه هاي جاری جهت تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی باید هزینه های جاری توليد مانند هزینه های پرسنلی ، استهلاک ارتباطات، بيمه، تعميرات ساختمانها، هزینه های پيش بيني نشده و متفرقه را شامل شود.

تولیدات و درآمدها :

این بخش از تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی نوع تولیدات ، میزان و هزینه واحد تولید را بررسی می کند و فروش سالیانه را برآورد می کند.

برآورد های اقتصادی و مالی :

برآورد های اقتصادی و مالی تهیه طرح توجیهی اقتصادی تولیدی باید پیش بینی حساب سود و زیان با توجه به پیش بینی های صورت گرفته و نرخ بازدهی داخلی طرح و پیش بینی ترازنامه به وسیله پیش بینی برآورد هزینه های سرمایه گذاری طرح و دوره بازگشت سرمایه را شامل شود.